VENDÍK - stavební pokyny
Na pořadí stavby jednotlivých dílů nezáleží, nejvhodnější je však začít křídlem, které je nejpracnější.
Téměř vše je ve stavebnici předpracované a stavba jde rychle od ruky. Výkres chráníme proti poničení
lepidlem průhlednou polyetylénovou fólií. Na lepení většiny spojů je nejvhodnější disperzní lepidlo. Na
pevné spoje epoxy. Kde bude potřeba lepit epoxy budete v textu upozorněni.
Křídlo.
Začneme střední částí. Do vybroušené odtokové lišty vypilujeme zářezy pro žebra. Křídlo sestavíme na
rovné pracovní desce. Na odpovídající místo přišpendlíme odtokovou lištu, patřičně vypodloženou, aby
měla sklon podle profilu. Do ní budeme postupně vlepovat jednotlivá žebra K1 a K2, která budeme
zajišťovat špendlíky. Dále vlepíme horní nosník. Po zaschnutí křídlo odšpendlíme, obrátíme a na nosníku
vylepíme prostor mezi žebry stojinou, kterou budeme řezat z přiložené balzové lišty 2x7. Dále přilepíme
spodní nosník. Necháme lepidlo chvíli zavadnout a obrátíme zpět na rovinu a necháme lehce zatížené
zaschnout. Dále přilepíme náběžnou lištu. Nyní přilepíme žebra K3A a K3B. Při jejich lepení použijeme
šablonu, která nám zajistí správný sklon. Po zaschnutí odřízneme a obrousíme přesahy nosníků. Na
středová žebra K2 přilepíme díly K8 až K11. Nakonec přilepíme zpevňující trojúhelníky K5 a K6.
Obdobně sestavíme i uši křídla. Nezapomeňte přilepit koncové žebro K4. Po slepení všech dílů ucho
přilepíme ke střednímu dílu křídla epoxydem a tímto lepidlem přilepíme i spojky K7. Následně křídlo
lehce ale pečlivě přebrousíme. Zbývá již jen nakroutit negativy na uši a na pravý střed pozitiv (při
kroužení do prava). To je nejlepší nad párou. Nyní již máme křídlo připravené k potahování.
Vodorovná ocasní plocha (VOP).
Výškovka se lepí obdobně jako křídlo. Nejprve si vypilujeme do odtokové lišty zářezy pro žebra. Pak si
na plánek přišpendlíme náběžnou lištu, spodní nosník a odtokovou lištu. Postupně přilepíme všechna
žebra. Opět stejně jako u křídla na nosník mezi žebra vylepíme tři stojiny z přiložené balzové lišty 2x3.
Následně přilepíme i horní nosník. Necháme na rovné podložce dobře zaschnout. Dále pak přilepíme
koncová žebra V3. Přilepíme trojúhelníky V4 a V5 a bambusovou štěpinu, která chrání náběžnou lištu
proti otlačení od poutací gumičky. Dále přilepíme díly V6 až V9. Poutací kolík a kolík determalizátoru
přilepíme až po potažení. Výškovku opět lehce přebrousíme a tím je připravena k potahování.
Trup.
Práci na trupu začneme slepením dvou nosníků 2x10 s díly T3. Lepíme na rovině a spoj je nutné nechat
dobře zaschnout aby se slepený nosník nezkroutil. Nejlépe 24 hodin.
Slepíme si hlavici ze dvou dílů T1. Do ní následně přilepíme již připravený nosník. Po zaschnutí
přilepíme bočnice T2 a následně podložku křídla T4 a poutací kolíky. Na konec trupu přilepíme úložnou
desku VOP T5 a díl T6. Dále pak směrovku T7. Ta by měla být na trup dokonale kolmá a souosá.
Vybroušený trup je lakován třemi vrstvami zaponového laku.
Potahování.
Model potáhneme papírem, který je také součástí stavebnice. Léta v papíru by měla být souběžně s
nosníky křídla i výškovky. Tím dojde ke zpevnění celé konstrukce. Potah je lakován pětkrát ředěným
napínacím lakem. Pokud se nám hnulo nakroucení křídla, můžeme to i po nalakování nad párou opravit.
Sestavení.
Model vyvážíme olověnými broky tak, aby poloha těžiště odpovídala údaji na plánku. Pak na spodek
trupu asi 6 mm před těžiště přišroubujeme dvěma vruty vlečný háček.
Zalétávání.
Pokud jsme dodrželi polohu těžiště a správné nakroucení křídla, mělo by být bez problémů. Chyby v
klouzavém letu odstraňujeme podkládáním odtokové hrany VOP. Aby vám model za termického počasí
neulétl, používejte determalizátor.
Kód | Kód: 2505 |
---|---|
Kategorie: | LETADLA |